شهیار قنبری؛ با شما عشق، آزادی و زندگی
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - F داخلی موبایل111
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
کتاب لند_1
اپیلاسیون نانا 1
لایکو_1
سمپاشی امحا_1
کتاب لند_3
سمپاشی امحا_3
لایکو_3
اپیلاسیون نانا 3
سمپاشی امحا_4
کتاب لند_4
اپیلاسیون نانا 4
لایکو_4
لایکو_2
کتاب لند_2
اپیلاسیون نانا 2
سمپاشی امحا_2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۷۵۲۷۲۹
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
۸۰۸۴۱
موسیقی هنر است و می‌تواند به مانند تمامی هنر‌ها هویت بخش هم باشد، نجوای کولی‌ها یا موسیقی‌های معترض دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، موسیقی‌هایی که یک وجه اشتراک دارند و مولف هستند. در واقع آن چه که بیش از هر چیز دارای هویتی یکپارچه و منسجم است، این همان نقطه‌ای است که ما را به کسی مثل شهیار قنبری می‌رساند.

برترین‌ها: موسیقی هنر است و می‌تواند به مانند تمامی هنر‌ها هویت بخش هم باشد، نجوای کولی‌ها یا موسیقی‌های معترض دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، موسیقی‌هایی که یک وجه اشتراک دارند و مولف هستند. در واقع آن چه که بیش از هر چیز دارای هویتی یکپارچه و منسجم است، این همان نقطه‌ای است که ما را به کسی مثل شهیار قنبری می‌رساند، همو که در ترانه نویسی مولف بوده است و ترانه هایش نه شبیه هیچ کس و نه حتی تکرار خودش است.

شهیار قنبری؛ ترانه‌سرای شب‌های عاشقی و روز‌های عصیان

می‌خواهم کمی عینی‌تر حرف بزنیم؛ میانه‌های دهه هفتاد پس از دو دهه رخوت، ترانه‌ی فارسی رسمیت پیدا کرده بود. آن سال‌ها را با تصویر جوانان گیتار به دستی به یاد می‌آوریم که در پارک‌ها و معابر عمومی خودنمایی می‌کردند. همان‌هایی که «اگه یه روز» یا «دل اسیره» را می‌زدند و می‌خواندند. در همان سال‌ها البته بودند کسانی که مثلا با اشعار شهیار قنبری خودنمایی می‌کردند «لا لا لا دیگه بسه...». آن‌ها کم شمارتر بودند، اما علاوه بر آن که یک موسیقی خوب را زمزمه می‌کردند (مثل اصلانی) یک وجه تشخص دیگری هم برای خودشان خریده بودند؛ تمایز و تمایز و تمایز.

به هر حال در آن روز‌ها جامعه از رخوت در آمده بود و جوان ترهایش به دنبال عناصر هویتی بودند، هر کس خودش را به آن چه که نزدیک‌تر می‌دید، وصل می‌کرد و در دسته‌ای قرار می‌گرفت که دوستش داشت. چه خوشبخت بودند که فضای کار موسیقی در آن دوره مملو از مولف‌هایی که از دهه پنجاه خورشیدی به جا مانده بودند. کسانی که خصوصیات منحصر به فرد کاری خودشان را داشتند و گاهی مثل شجریان در سنتی و قنبری در پاپ، علاوه بر همه‌ی فاکتور‌های لازم کار هنری، برای مخاطبانشان تمایز، تشخص و کاراکتر می‌ساختند.

موهبت کمی نیست که می‌شود با الصاق به دنیای موسیقایی و ترانه نویسیِ کسی مثل شهیار قنبری برای خودت هویت کسب کنی؛ من فرامرز اصلانی را زمزمه می‌کنم پس علاقه‌مند به نوازندگی گیتار هستم و دنیای ترانه‌های کلاسیک ایرانی را دوست دارم. من شهیار قنبری را می‌خوانم و می‌شنوم پس به یک عصیان مستتر در ترانه و سینما و نقاشی توامان علاقه‌مند هستم. منظور این که نمونه‌های این چنینی نشان می‌دهد که ترانه وقتی مولف باشد و موزیک وقتی هویت داشته باشد، فراتر از یک پکیج پر سرو صدا، مشتری خودش را خواهد داشت و این ماندگاری در زمان، همان عامل تفاوت دهنده میان یک کار مصرفی با یک کار هنری است.

شهیار قنبری؛ ترانه‌سرای شب‌های عاشقی و روز‌های عصیان

«نون و پنیر و سبزی» به عنوان یک مصداق از کار ماندگار با بهره گیری از عناصر زندگی روزمره و همنشینی آن‌ها با عناصر اساطیری مثل (قصه شهر جادو) و البته با زبانی مملو از استعاره مثل (سفره‌ی سرد عاشق) از همان قسم کار‌هایی است که در زمان محصور نمانده و همیشه زمزمه می‌شود، قنبری در این ترانه نشان می‌دهد که برای حرف‌های گُنده زدن نیازی به واژه‌های گُنده نیست و این هنر دکوپاژ واژه هاست که ترانه سرا را رستگار می‌کند.

این که بخواهیم کار شهیار قنبری و در سطح بعدی ایرج جنتی عطایی و یا حتی اردلان سرفراز را با امروزی‌ها مقایسه کنیم، قیاس مع الفارق است و البته که باید هر تراوش ذهنی را با لحاظ کردن شرایط محیطی و زمانی سنجید و قضاوت کرد. اگر روزگاری شهیار قنبری در سفر به لندن و مواجه با بیتلز‌ها و پینک فلوید و رولینگ استونز تحت تاثیر قرار گرفته و نوعی از ترانه فارسی خلاقانه را عرضه کرده، امروز ترانه از همان مبدا (دنیای غرب) هم دچار افت و ابتذال شده، نه که بخواهم ترانه نویس‌های امروز ایران را تبرئه کنم! اما خب دنیای بعد از جنگ جهانی دوم و آن جهان پر از عصیان و در عین حال خلاقیت دهه ۶۰ میلادی با امروز قابل مقایسه نیست.

آن روزگاری که «دو ماهی» خلق شد، دنیای دیگری بود. (ما دو تا ماهی بودیم. توی دریا‌های شور) شروع کوبنده و تماما تصویری که انگار همه چیز در آن چیده شده بود، مثل یک عکس یا یک تابلوی نقاشی. از پس دنیایی که پینک فلوید در آن «هی تو» را نوشته بود و واژه‌ها چند لایه بود و مفهوم ترانه نه که پیچیده، اما چند وجهی بود.

اگر امروز مثلا هستند کسانی در همان قالب (ترانه - روایت) به مبتذل‌ترین شکل و در حد «میس کال» و «تخت خواب» تقلیل می‌دهند، البته که اندازه‌ای هم حق دارند و خب زیست ترانه سرا متاثر از شرایط محیطی هم هست. مفهوم وفاداری و اصولا نوع رابطه‌ها حالا شکل دیگری است و المان هایی، چون سرعت و تنوع و کثرت، ترانه فارسی را به سطح رسانده. شرح توصیفات اتاق خواب و شرح عادی زیست روزمره، با عباراتی نظیر امشب را با کی میخوابی و یا چرا گوشیمو جواب نمی‌دی و خزعبلاتی از این دست صرفا واگویه واژه‌های روزمره در یک ضبط استودیویی است و ربطی به ترانه نویسی ندارد.

شهیار قنبری؛ ترانه‌سرای شب‌های عاشقی و روز‌های عصیان

کما این که حتی اگر ترانه‌نویس امروزی تحت تاثیر هر عاملی از خلق ایماژ در ترانه عاجز است و یا نمی‌تواند از دنیای نقاشی و سینما و عکس در خلق ترانه‌اش کمک بگیرد، حداقل در روایت روزمره از ادبیاتی غنی‌تر و ذهنی عمیق‌تر استفاده کند، نمونه هایش می‌شود «عطر تو» (همین امشب فقط، امشب فقط، هم بغض من باش) کاری که حداقل تعابیر درجه یک و تازه‌ای دارد؛ (گلدون رفاقت)، (ای سخت و آسان) و البته «نفس» (اگه حتی بین ما فاصله یک نفس، نفس منو بگیر) ترانه‌ای که نشان می‌دهد چگونه صنایع ادبی نظیر اغراق می‌تواند شروع یک ترانه را کوبنده کند و قطعا از این دست مثال‌ها زیاد است.

شهیار قنبری نه به خاطر نگاه اجتماعی و سیاسی‌اش (که دچار انحراف است)، بلکه بیشتر از هر چیز به خاطر هنر ترانه‌نویسی‌اش قابل ستایش است. رنج ترانه‌نویسی با تسلط بر هنر‌های مختلف به گنج ماندگاری می‌رسد، هر آن که ژست گرفت که رستگار نشد، چه یغما و چه روزبه، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.

ایمان عبدلی
انتشار یافته: 39
در انتظار بررسی:0
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
11:27 - 1399/05/06
ترانه نویس خوب ما....
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
سکوت قصه های شب غمی داره
ولی خشم تو مشت محکمی داره
ب
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
like
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
دمش گرم و فلمش همیشه سبز،،، ترانه هاش واقعا بی نظیره
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
قنبری خیلی عقده ایه
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
اردلان سرفراز فقط. زویا زاکاریان هم از قنبری بهتره ولی چون زنه اونو هیچ وقت بازی نمی دید هه
Iran (Islamic Republic of)
11:48 - 1399/05/06
اینا واقعا نابغه بودن اردلان سرفراز که فوق العاده بود و هست
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
لایک
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
افسوس که لایق این اساتید نبودیم
Iran (Islamic Republic of)
15:11 - 1399/05/06
اخه کی گفته این ادم دگم شاعره؟!!!!
پاسخ ها
نوید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
دل واست میسوزه انقدر ک تک بعدی ای
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
احتمالا معنی دگم رو نمیدونی!!!!!!!!ه
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
صراحت با دگم بودن فرق داره گُلم
سعید صادقی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
دگم تویی که هیچی از ترانه نمیدونی.
بدون نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
احتمالا معنی دگم رو نمیدونی
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
اومدی نظر بدی گند زدی آقای دگم....
United States of America
18:23 - 1399/05/06
یکی از بهترین هاست
Iran (Islamic Republic of)
23:15 - 1399/05/06
جالبه یه کنسرت داشت برای ایرانیهای امریکا نشین داره اهنگ غدغن رو میخونه ....بعد اونا درک نمیکنن چی میگه و میرقصن با ریتم اهنگ ....و خبلی ناراحت شده بود میگفت مبدونید من این شعر رو با چه خون دلی و درمورد چی نوشتم؟حالا مقایسه کن با شعرای الان
Iran (Islamic Republic of)
23:19 - 1399/05/06
آبی دریا غدغن
رقص سایه ها غدغن
کشف بوسه ی بی هوا به وقت رویا غدغن
برای شعر تازه اجازه بی اجازه
Iran (Islamic Republic of)
00:51 - 1399/05/07
اسطوره های تکرارنشدنی موسیقی پاپ. در رآس همشون سلطان ابی، آقای صدا.
پاسخ ها
۱۳۵۷
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
لایک داری...
Iran (Islamic Republic of)
01:14 - 1399/05/07
تفکر اجتماعی و سیاسی درست ایشون نقطه قوت کارهای ایشان است
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
Ok
Iran (Islamic Republic of)
05:14 - 1399/05/07
برای عشق تازه ،
اجازه بی اجازه...
Iran (Islamic Republic of)
15:44 - 1399/05/07
ـگرمای‌‌آفتابـ‌قلبـ‌زمین‌راگرم‌میکرد...
Iran (Islamic Republic of)
11:17 - 1399/05/08
یک لایک مخصوص برای ایمان عبدلی بابت این نوشته متفاوت و جسارت ایشان
پاسخ ها
بدون نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
البته منهای اون آخرش چون دلیلی برای آوردن نام دیگران نیست. مقایسه شعرا درست نیست
Iran (Islamic Republic of)
14:18 - 1399/05/08
چه تحلیل خوبی ... ممنون
Iran (Islamic Republic of)
08:05 - 1400/05/06
البته با احترام به بزرگان ترانه سرایی هیچ وقت تو تاریخ ترانه سرایی ایران مثل ایشون دیگه تکرار نمیشه واقعا فوق العاده وبی نظیر ....
Iran (Islamic Republic of)
08:20 - 1400/05/06
انقدر اشعارسیاسی نوشته دمش گرم ..ابی دریا قدقن شوق تماشا قدقن
پاسخ ها
منیرفراهانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
بهترین خواننده وترانه سرااست من بااهنگهاش اروم میشم خداحفظش کنه
Iran (Islamic Republic of)
08:46 - 1400/05/06
نون وپنیرکه شاهکاری بودباابی وداریوش عجیب ترکوند
Iran (Islamic Republic of)
09:02 - 1400/05/06
دوستان عزیز شاعران و روشن فکر نماهای از این دست آقایون بودند که مملکت رو به فنا دادند و بعد هم همین آقا اومد گفت ما اشتباه کردیم و اشتباهمون رو می پذیریم لطفا از یه تفکر مسموم و یه آدم بت نسازید شما فقط ترانه های بعد از انقلاب رو به به و چه چه می کنید لطفا تفکرات قبل این آقا رو هم بدونید چی بوده و چی شده
Iran (Islamic Republic of)
11:52 - 1400/05/06
از نظر شعر، واقعا پر معنا مینویسه
دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
13:15 - 1400/05/06
خالق شعرهای گوگوش
دوستت داریم مردقدغن
Iran (Islamic Republic of)
13:16 - 1400/05/06
سالارتمام شعرهایی نویی
Iran (Islamic Republic of)
16:05 - 1400/05/06
گفتی دچار انحراف است! یعنی چی؟
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
شیرآلات زمانی_1
استخدام_1
بهمن پور_داخلی1
شیرآلات زمانی_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
استخدام_3
بهمن پور_داخلی3
شیرآلات زمانی_4
استخدام_4
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
بهمن پور_داخلی4
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
بهمن پور_داخلی2
شیرآلات زمانی_2
استخدام_2
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
ایرانیان- فوتر موبایل222
شفا_فوترموبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
فنی آتل_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
تدبیرکالا_فوتر
کیان برنا_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
قالیشویی بانو_فوتر2
آیلین_فوتر بلفارو