خبرآنلاین: ایران خودرو و سایپا (دو خودروساز بزرگ کشور) به همراه انجمن خودروسازان ایران با صدور بیانیهای مشترک نسبت به هجمههای رسانهای اخیر و اظهارات غیرمستند و فرافکنی برخی افراد در خصوص افزایش قیمت خودرو در «بازار» واکنش نشان داده و ضمن تکذیب این ادعاها، از نهادها و مجموعههای مختلف خواستند به جای فرافکنی و فضاسازی رسانهای برای مطرح کردن خود در جامعه، در این جنگ اقتصادی که علیه ملت ایران آغاز شده، فعالان صنعت خودرو و قطعهسازی را به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با تحریمهای ناعادلانه حمایت کنند.
در بیانیه مشترک خودروسازان آمده است:
رهبر معظم انقلاب بارها همه ارکان کشور را به تلاش برای تحقق رونق تولید توصیه کردهاند و برخی صنایع نظیر «صنعت خودرو» را محرک تولید در بخشهای دیگر خواندند، چرا که به تعبیر معظمله فعال شدن پیشرانها میتواند سایر حوزه ها را به حرکت وا دارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را به کلی متحول کند.
علاوه بر بیانات صریح و روشن مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از بخشهای پیشران و موثر در رونق تولید، شاخصهای اقتصادی نیز نشان میدهد که حیات و فعالیت بیش از ۶۰ رشته صنعتی نیز به رونق خطوط تولید خودروسازی در کشور وابسته است؛ و این شاخصههاست که صنعت خودرو ایران را صدرنشینِ تحریمهای ظالمانه و نقطه هدف در تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایرانیان کرده است.
حال در چنین شرایطی، برخی افراد مسئول و غیرمسئول، برخی نهادها و رسانهها و ... بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، بدون بررسی، بیتوجه به اصول مشخص علم اقتصاد، تنها با بیان جملاتی مخاطبپسند اما بیاساس، خودروسازان را به افزایش قیمت خودرو و نیز عدم عرضه خودرو به بازار متهم میکنند.
دلیل این اظهارات میتواند این باشد که برخورد با دلالان و واسطههای ناشناس و پنهان بسیار سختتر و پرزحمتتر است از متهم کردن شرکتهای خودروسازِ آشنا و بانام و نشان...
در سالهای اخیر متاسفانه دیوارِ کوتاه خودروسازان باعث شده است تا بسیاری از مشکلات حوزههای مختلف به پای آنها نوشته شود و برخی ناهنجاریها را پشت این "خودروسازانِ همیشه مقصر" پنهان کنند.
از این رو، خودروسازان کشور در پاسخ به این اظهارات و فضاسازیهای رسانهای ذکر چند نکته را ضروری میدانند:
۱- بار دیگر یادآوری میکنیم که قیمت فروش خودرو در شرکتهای تولیدکننده با بازار آزاد «متفاوت» است و ایرانخودرو و سایپا هیچ نفعی و هیچ سودی از افزایش قیمت خودرو در بنگاههای فروش خودرو و ... نمیبرند و مکلفاند خودرو را براساس قیمت مصوب به مشتری تحویل دهند.
قیمت بازار و فراز و فرود آن هیچ ارتباطی با خودروسازان نداشته و حاصل هدایت نقدینگی سرگردان به بازار خودرو، صحنهگردانی واسطهها و دلالان و نیز تقاضای کاذب ناشی از کاهش ارزش پول ملی است.
مجدداً تاکید میکنیم افزایش قیمتها در بازار آزاد، بنگاههای خرید و فروش خودرو و سایتهای اینترنتی، به هر دلیلی که باشد نه ارتباطی به خودروسازان دارد و نه منفعتی را نصیب آنها میکند چرا که قیمت فروش خودرو توسط سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و با نظارت نهادهای ذیربط تعیین میشود و از نیمه دوم سال گذشته تاکنون نیز ثابت بوده است، لذا در شرایطی که قیمت بسیاری اقلام و کالاهای ساده و خوراکی، غیرقابل کنترل شده، بهتر است در خصوص صنعت خودرو که برای هر محصول آن باید ۴۵۰۰ نوع قطعه از ۶۰ رشته صنعتی و انواع و اقسام مواد اولیه تامین شود، اظهارنظرهای غیرکارشناسی مطرح نشود.
۲- هیچکس نمیتواند از دور برای صنعت خودرو نسخه بنویسد؛ حقیقتِ صنعت و تولید، به ویژه در دوران محدودیتها و تحریمهای سخت و همه جانبه، تنها در کفِ کارخانه، خطوط تولید و در زنجیره تامین قطعات و جریان نقدینگی قابل لمس و قضاوت است، در این شرایط خودروسازان کشور با همت، غیرت، تلاش و با اجرای یک برنامه مدون و مداوم، موفق شدهاند چراغ تولید را روشن نگهدارند، قطعات را تامین کنند، خودروها را تولید کنند و به دلیل بحران و اشتباهات گذشته، هرچند با تاخیر به دست مشتریان خود برسانند و به آنها تحویل دهند.
۳- تمام کارشناسان حوزه اقتصاد عقیده دارند افزایش قیمت چند محصول داخلی در روزهای اخیر ناشی از سوءاستفاده دلالان و واسطهها و هیجان زده کردن جو روانی بازار خودرو و نیز فضاسازیهای رسانهای بوده است. از این رو، مقصر جلوه دادن خودروسازان بدون ارائه سند و مدرک، جای تامل دارد و ابهام برانگیز است. با وجود اینکه این ادعاها پشتوانه کارشناسی و آماری نداشته است اما لازم است اعلام کنیم که گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو در دو ماه اخیر بیش از ۱۵۰ هزار خودرو عرضه کرده و به مشتریان خود تحویل دادهاند. پرسش اینجاست که نیاز واقعی بازار خودرو ایران بیش از این عدد بوده است؟ یا ظرفیت صنعت و امکان فعلی تولید خودرو در کشور بیش از این است؟
۴- مشخص نیست در سال "رونق تولید" ، چرا بهجای آنکه حمایت از صنایع تولیدکننده داخلی، یکی از اولویتهای اصلی همه نهادها و جامعه رسانهای کشور و... باشد، از هر تریبونی برای تخریب و تضعیف این صنعت استفاده میشود؛ چهرههای مشهور و حتی مجریان رسانه ملی (که خود را در همه حوزهها صاحبنظر میدانند) نیز بدون هیچ تامل و درنگی سادهترین و بیهزینهترین راهکار کسب محبوبیت و شهرت در فضای مجازی را در هجمه به صنعتی میدانند که در حال حاضر علیرغم وجود انبوهی از محدودیتها، باز هم جریان تولید را حفظ کرده و به حراست از سرمایهانسانی و اشتغال کارگران خود پرداخته تا مشکلاتی نظیر آنچه در برخی کارخانههای کشور رخ داد پیش نیاید و یک میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم فعالان این صنعت تهدید نشود.
۵- لازم به توضیح است دو گروه بزرگ خودروسازی کشور با هدایت تیمهای جدید مدیریتی و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، تحول در فرآیندهای مختلف کاری را در دستور کار قرار داده و قصد ندارند اشتباهات گذشته صنعت خودرو را تکرار کنند. این تصمیمهای بزرگ در سختترین روزهای اقتصاد و صنعت کشور اتخاذ شده و جراحی بزرگ این صنعت، نیاز به حمایت همه جانبه تمام بخشها، مجموعهها، سازمانها و نهادها و رسانهها دارد. نیکوتر آن است که اگر سنگی از پیش پای برنمیداریم، چوبی هم لای چرخهای تولید نگذاریم.
از سویی دیگر لازم است بازنگریهایی اساسی در این رویکردها شکل گرفته و افرادی که کوچکترین شناخت و آگاهی لازم از مسائل و موضوعات مبتلابه صنعت خودرو ندارند، دست از فرافکنی برداشته و بهجای اتهامزنیهای پوپولیستی و نادرست بر علیه صنعت خودرو، ضمن روحیه بخشی به طیف وسیعی از کارکنان و کارگران متعهد و ایثارگرِ فعال در این بخش از اقتصاد کشور، تولید ملی را برای عبور از این پیچ مهم تاریخی و گذر از محدودیتها همراهی کنند.
در پایان به استحضار مردم فهیم و آگاه و مشتریان گرانقدر سایپا و ایرانخودرو میرساند خدمتگذاران آنها در صنعت خودرو با تمام توان و با بهرهگیری از حداکثر ظرفیتها برای حل مشکلات موجود، حفظ جریان تولید، تولید محصولات جدید و به روز، توقف تولید خودروهای قدیمی، ارتقاء کیفیت محصولات، تسریع در تحویل خودروها و نیز کاهش تعهدات معوق برجای مانده از گذشته تلاش میکنند و با ایجاد پویش ملی بومیسازی قطعات صنعت خودرو و جهاد خودکفایی نگاه خود را به آینده درخشان ایران اسلامی معطوف کردهاند.
لعنت بر خودشون، خانواده هاشون و امواتشون
کاهش عرضه = افزایش قیمت
افزایش عرضه=کاهش قیمت
غلط هستند؟؟؟!!!؟
اگه آقایون از ما بهترون بذارند،دیگه کشته هم کمتر میدیم
خودرو ساز دزد،دلالان رو اجیر میکنه که اختلاف شدید بندازه بین قیمت بازار و کارخونه که راه رو باز کنه برای دزدانی مثل شما ک بتونید قیمت ببرید بالا.....والسلام
بنظرم این دو کارخانه باید ب اتهام اقدام علیه امنیت ملی! تعطیل بشن
کدوم نمک به حرومی پراید قیمت زده پنجاه میلیون
عمر نوح هم کمه
علی برکت الله
دست از سر ما مردم بردارید اگر زبان آدمیزاد را می فهمید!؟
چرا تولیدات را به مصرف کننده واقعی نمیدهید ؟؟؟
چطور خودرو به دست دلالان میرسد ؟؟!
چرا نمیشود در سایتهای فروشتان ثبت نام کرد ؟؟!
من خودم با پسرم دو تایی هر کدام با دو دیوایس از شروع ثبت نام در یک مرحله ای از فروش تا ساعت ۱۴ هر چه تلاش کردیم نتوانستیم ثبت نام کنیم، چرا ؟؟؟؟
کاش تولیداتتان را مثل زمان جنگ قرعه کشی میکردید مگر جنگ تمام عیار اقتصادی در جریان نیست ؟؟؟
کاش برای گروههایی مثل فرهنگیان، کارمندان، ایثارگران و ... سهمیه ای را قرار میدادید و با توجه به کد ملی و عدم توان انتقال خودرو تا ۵ سال یا بیشتر، تولیدات را به مصرف کننده واقعی میرساندید. کاش. فکر نکنم دلسوز توده ملت و مردم باشید. خدای رانت و رابطه و زد و بندید شماها
و الا من به عنوان یک بازنشسته فرهنگی و جانباز بعد از گرانیهای دو سال اخیر بسیار بعید است بتوانم خودرو بخرم
بسیار متاسفم. توده ملت حرفتان را باور نمیکنند
حداقل انچه گفتم بخشی از درد دل ملت است.
فاعتبروا یا اولی الابصار ......
خوبه حالا صنعت خودروی ایران طی این 40 سال دست دو سه تا خودروسازی داخلی است و ورود خودروی خارجی ممنوع شده. اگه ورود خودروی ایمن و ارزان خارجی آزاد بود می فهمیدید دیوار چه کسی کوتاهه.
خوبه خودتان میگید از صفر تا صد خودرو خودکفا شدید ولی با افزایش نرخ ارز اولین نفر در افزایش قیمت ها میشید.
سپاه اگر نتونه ایران خودرو و سایپا رو تو جهان سرآمد کنه من اسمم رو عوض میکنم
تو کارخونه سیب زمینی بکارین بهترین کاررو خیر کردین
وارد کنیم بهتر
همش توجیه بی جاست
همه از کثافت کاری خودرو سازها و انجمن مزخرفشون و سازمان حمایت( از خودشون و نه مصرف کننده) خبر دارند.
جناب سایپا و ایران خودرو یه سری به نماینگی هاتون بزنید، خودرو صفر فراوان دارند ولی باقیمت خیلی بیشتر از قیمت کارخانه
سوال من این است که این نماینگی ها این حجم عظیم خودرو را از کجا میآورند و مستقیم به نام خریدار میزنند یعنی سند تک برگ، آیا نه این است که شما ادعا دارید که ماشین ها را ثبت نام کرده فقط با یه کد ملی برای یک نفر و ماشین را به دست مصرف کننده واقعی میرسانید
پس این ماشینها چیست
یک جای کار میلنگد، یک جار کار درست نیست، یه جای کار اشتبا است، یه کاسه ای زیر نیم کاسه است، یه دست های پشت پرده است
اگر این میزان تعرفه، عوارضی و ... بر خودرو نامش "ظلم" در حق 80 میلیون ایرانی نیست، پس نامش چیست؟
مردم رو خوب گوش مخملی فرض کردند این خون خوار ها
ایشالا این بدبختی مردم سر تمام ابا و اجداتون بیاد کثافتای دروغگو
با تولیدادشان آبروی ایران و ایرانی را بردن.
در اروپا و در عرض ۱۵ سال، حداکثر ۲۰ درصد قیمت خودرو بالا رفته و در مقابل کیفیت، ایمنی و ... هزار درصد.
اما در این دو خودروساز، قیمت در ۱۵ سال هزار درصد و افت کیفیت و ایمنی و .... هزار درصد
خاک تو سرتون
واردات آزاد کنید بازار رقابتی مشکلات حل میشه
خودتونید....
و دیوار کیفیتتون کوتاهترین...
و قیمتتون بالاترین ...
آن مخترع مبتکر که خودوری آبی در خوزستان ساخت کجاست؟ کدامیک از این خودروسازها از طرح او استفاده کردند؟؟؟؟؟؟؟
برترین طراحان خودروسازی های معتبر دنیا/مهندسین رانده شده از این شرکتهای ایرانی هستند
برای استفاده و دعوت به کار از آنها این شرکتها چه برنامه ای دارند؟؟؟؟
بقول رهبر دوران بزن در رو تمام شده
ای خودروسازان متاسفیم برای آنکه به ما ملت ایران
مستقیم و غیر مستقیم
میگویید بی شعور
اگه ملتی اخلاقشون ضایع و تباه نشده باشه هیچکی نمیتونه باهاشون کاری را بکنه که سایپا و ایران خودرو با این ملت کردند
تازه بعد از این همه جنایت علیه مردم ایران با دادن خودروهای آشغال، این همه دزدی ، دیوارتون کوتاهه؟؟؟
بلند بود چیکار میخواستین بکنین
حق جفتتونه ملت بریزن آتیش بزنن جفتتونو ...
شما دو تا مسبب تعرفه های سنگین گمرکی هستین، عرضه رقابت تدارین جاش میاین قیمتا رو انگولک میکنید
خدا لعنتتون کنه
سایت ایران خودرو پنج ثانیه باز میشه بعد بسته میشه
پس تکلیف ماشین های ثبت نامی چه میشه؟
این وام رو جهت خودکفایی قطعه سازی بهتون دادن
شما چکار کردین????
قطعه هارو خودتون ساختید که خودکفا بشید یا از چین وارد کردید و گفتید که خودکفاییم!!!!!
رو که ندارن سنگ پای قزوینه
چطور تولید دیگر کشورها رامیبینیت.وسوارهم میشوزد
بعد تولید داخلی رابه مردم میدهید
اگه خودروسازهستن پس چرانمیتونن توزمان تحریم خودروتولیدکنن !! دقیقا مثل قطعه سازی عظام که به اسم ساخت داخل قطعه ازچین واردمیکردن ایناهم کلا منتاژ کارهستن نه خودروساز
لعنت بر خودشون، خانواده شون و امواتشون
بخصوص رامک خودرو ملعون
با پول این سوبسید اصلا تمام کارگرها میتونن بشبنن توی خونه حقوق بگیرن ولی خوب کیه که بزاره
گاری با قیمت بالا میفروشند
برید همین عراق رو ببینید چه ماشین های به روز و با کیفیتی سوار میشن با قیمت مناسب
شما هم تحریم ها خوب بهانه ای دستتون داده...
مملکت نیست که دیوونه خونه است
فقط دیگه بس کنیدوخجالت بکشیدبااین ماشین درست کردنتون ازکشورکره جنوبی خجالت بکشین خدالعنتتون کنه هرچه پول ازمردم گرفتین سرطان بشه براتون
این نظرمنه به عنوان یک ایرانی
وخدالعنت کنه هرمسئولی که باشماهمراهی میکنه
وجلوی واردات خودروهای خوب وباامنیت راگرفته
آقای مسئول به فکرمردم باش نه جیبت والسلام