قیصر؛ حمام انتقام در بازار آب‌منگل‌ها
۱۰۵۳۵۸۱
۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
۲۵ 
فیلم تاریخ‌ساز مسعود کیمیایی از ۱۰ دی ۴۸ روی پرده می‌رفت تا منادی دورانی تازه شود.
روزنامه همشهری - سعید مروتی: جوانی که فیلم اولش جز چند نقد و یادداشت مثبت (بیشتر در ستایش از استعداد و قریحه فیلمسازی‌اش و کمتر در تأیید فیلمش) آورده‌ای نداشت، با سناریویی که هیچ تهیه‌کننده‌ای به ساختش رغبت نشان نمی‌داد، پاشنه‌ها را ورکشید تا در نهایت آریانا فیلم و عباس شباویز حاضر شدند پشت فیلم دوم کارگردان جوان فیلم شکست‌خورده «بیگانه بیا» بایستند؛ کارگردانی که فقط چند سینمایی‌نویس استعدادش را بجا آورده بودند؛ و داستان «قیصر» از همین جا شروع شد؛ از شکست فیلم بیگانه بیا که زیادی فرنگی‌مآب، زیادی متاثر از سینمای هنری اروپا و زیادی دور از سازنده‌اش بود؛ فیلمی دور از بازارچه نواب و خیابان ری که ناکامی‌اش در گیشه با نصیحت پرویز دوایی، کیمیایی جوان را به‌خود آورد تا به‌خود بازگردد؛ به محله و طبقه‌اش.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
به التهابی که در دلش رشد کرده و به سینمای مورد علاقه‌اش و همه آن وسترن‌هایی که از بس دیده شده بودند ملکه ذهن شدند؛ به ذهن خلاقی که از جوشش آن، کاراکتر قیصر خلق شد؛ قهرمانی هدفمند و کنش‌مند که چاقویش فقط پهلوی برادران آب منگل را نمی‌درید که نظم نظام مسلط را هم نشانه می‌رفت. ۱۰ دی ۱۳۴۸ این سینما‌ها قیصر را روی پرده بردند؛ مولن روژ، دیانا، رنگین کمان، ژاله، همای، اسکار، رکس، چرخ و فلک، فیروزه، اورانوس، لیدو، پاسارگاد، شرق، شهوند و نپتون.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
کنار قیصر، فیلم «دنیای آبی» (صابر رهبر) اکران شد که بازیگر اصلی‌اش، ستاره فیلم کیمیایی بود؛ بهروز وثوقی. نمایش خصوصی قیصر در پاییز ۴۸ توجهی جلب نکرد و حرفه‌ای‌های سینمای فارسی آتیه‌ای برایش متصور نشدند؛ برای فیلمی که پر از صحنه‌های چاقوکشی است، از نشانه‌های آشنای فیلم‌های ایرانی بهره چندانی ندارد و قصه‌اش تلخ و لحنش جدی است؛ فیلمی با فاصله فراوان از سینمای مسلط و محبوب آن دوران؛ سینمای فردینی و قهرمانی که لبخند نمی‌زند و نمی‌رقصد و بی‌خیالی طی نمی‌کند.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
تقریبا هیچ‌کس فیلم کیمیایی جوان را دوست نداشت و قیصر بعد از مدتی معطلی در اداره سانسور و قدری کوتاه‌شدن، روی پرده رفت تا چند روزی بماند و بعد مثل خیلی فیلم‌های دیگر فراموش شود که نشد. نفس گرم نخستین تماشاگران قیصر در سرمای دی ۴۸، فیلم را نگه داشت و مطبوعات هم شد میدان جنگ مدافعان و مخالفان فیلم. نبرد پرویز‌ها (دوایی و نوری) با هوشنگ‌ها (کاووسی و طاهری) با ورود ابراهیم گلستان، نجف دریابندری و فریدون هویدا، دعوا را به نفع کیمیایی خاتمه داد.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
برنده اصلی، تماشاگری بود که از تماشای فیلم سیر نمی‌شد و همه دیالوگ‌های فیلم را حفظ می‌کرد. قیصر نخستین فیلم محبوب مردم نیست، شاخص‌ترین آنهاست. نقطه اشتراک بین تماشاگر پایین‌شهری و فریدون هویدا که سال‌ها منتقد کایه دو سینما بوده، می‌شود قیصر؛ تنها فیلم ایرانی که آنقدر سر ذوقش می‌آورد که در ستایش‌اش قلم می‌زند.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
بالاخره «پس از ۲۰ سال سیاه مشق» فیلمی از راه می‌رسد که روشنفکران و مردم را زیر یک‌سقف گرد هم می‌آورد؛ فیلمی که از دل سینمای جریان اصلی بیرون می‌آید؛ با همان عوامل و همان عناصر.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
هوش سازنده جوان قیصر، روحی از اعتراض و عصیان را با تماشاگر از هر طیف و طبقه‌ای به اشتراک می‌گذارد. دوربینی که زیر بازارچه نواب رفت و قیصر و فرمان و اعظم و خان‌دایی و کریم و رحیم و منصور آب منگل را در محله امامزاده یحیی در قاب گرفت، روایتی گرم و جذاب از عصیانی را به نمایش گذاشت که در عین نمایشی‌بودن ملموس است و در نهایت وسترن‌بودن، ایرانی است. کیمیایی قهرمان کلاسیکش (فرمان) را دست خالی به مسلخ بدمن‌ها می‌فرستد تا تصویر شکست و ناکامی و مصیبت را در مقدمه فیلمش کامل کند.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
از لحظه ورود قهرمان تازه در ایستگاه قطار، دوربین نه نظاره‌گر که ستایشگر اوست. حسی که از نگاه خالق قیصر به تماشاگر منتقل می‌شود که قیصر نه قهرمانی رؤیایی و دست‌نیافتنی و نه لات الکی‌خوش سینمای فارسی که همشهری، بچه‌محل و برادر اوست که آمده تا بی‌اعتنا به نظم حاکم، پاشنه‌هایش را وربکشد و چاقویش را باز کند و «مرثیه‌ای بر ارزش‌های از دست‌رفته» سر دهد.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
فیلم جذابیت تمام‌نشدنی‌اش را از آموخته‌های خالقش از سینمای آمریکا و به‌صورت مشخص ژانر وسترن و پیوند عمیقش با سنت‌های ایرانی کسب می‌کند.از خلق قهرمانی تازه که تلخ‌اندیشی و اعتراض و عصیانش نه عارضی، که برخاسته از متن ملتهب اثر است. خون‌گرمی که در قیصر جاری است تحرکی به سینمای ایران می‌دهد تا دوران تازه‌ای آغاز شود. قیصر کار را تمام کرد تا همه چیز را به قبل و بعد خودش تقسیم کند.
 
قیصر کار را تمام کرد
 
 
قیصر کار را تمام کرد
انتشار یافته: 18
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
10:07 - 1399/10/10
تمام روح و معناي سينماي ايران در اين فيلم خلاصه شده است. قيصر نماد تمام مردمي است كه بي اعتنا به نظام جهان خود در صدد گرفتن حق برآمده اند. جناب كيميايي عزيز سرت سلامت باد
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
تمام فیلم های سینمایی قدیمی آموزنده و پیام دار بودند با بازیگرانی صاف و ساده و صمیمی ولی فیلمهای این چند ساله پر از تزویر و ریا و لودگی و حاوی پیامهای زرنگی و کلاهبرداری و موضوعات سیاسی !
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
از سینمای لات پرور کیمیایی متنفرم.تنها کارگردان خوب اون نسل مهرجویی بود و بیضایی هم در تئاتر
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اینقدر نفرت را شخم نزنید چرا سه نفر بخاطر خودکشی یک نفر باید نابود شوند؟ بنده را به بی غیرتی متهم نکنید با فرمول این فیلم همه باید دست به چاقو بشیم
Iran, Islamic Republic of
10:09 - 1399/10/10
قیصر کار را تمام کرد تا همه چیز را به قبل و بعد خودش تقسیم کند...به به چه نقد زيبايي و چه جمله كاملي در وصف فيلم قيصر و پيشرو شدنش در سينمايي الكي خوش و گذراي آن زمان . قيصر موجي را آغاز كرد كه نه به آن معنا موج نوي سينماي ايران بود و نه دائيه ي تغيير بنيادي در سبك فيلم سازي داشت. قيصر از بطن كوچه و بازار و از قلب مردم آن زمانه بيرون آمد تا حرفي بزند و رويايي بپروراند آري به راستي قیصر کار را تمام کرد تا همه چیز را به قبل و بعد خودش تقسیم کند.
پاسخ ها
نیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
احسنت...!
مهرزاد۲
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
میشه لطفا ازاسم مهرزاداستفاده نکنی خیلی وقت من ازاین اسم ومهرزاد۲بادوخطم نظرمیدم.خودم قاطی کردم.لطفا
Iran, Islamic Republic of
10:10 - 1399/10/10
به به کیف کردم از نحوه بیان دیالوگها.حالت صورت لحن کلام حرکات همه جذاب
Iran, Islamic Republic of
11:16 - 1399/10/10
خیلی خیلی خیلی دوست دارم بدونم روی آقای کیمیایی چرا اینقد همه بولد شدن مخصوصا این فیلم!!!! درحالی که هیچ محتوی و داستان جذاب و خاصی نداره و نقطه قوت فیلم بیشتر روی بازی و دیالوگهای فیلمه ....درعین حال که جدای از بزرگنمایی فیلم از داخل کشور بصورت کاملا خودجوش!!!!! بیشتر شبکه های ماهواره ای هم هرازگاهی این فیلم نشون میدن در حالی که فیلم زیبا و هنرمندانه و پرمحتوایی مثل ”دایره مینا” نه از داخل و نه شبکه های ماهواره ای مورد اقبال قرار نمیگیره درحالی که هنرپیشه هاش هرکدوم زیباترین بازیای خودشون ارائه دادن، متاسفانه بنظر نوعی تبعیض هدفمند میاد
پاسخ ها
مهدی
-
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
حالت خوبه !!
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
شما همین سریال های بی محتوای صدا و سیما رو تماشا کن..
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واقعا مفیلمهای مهرجویی رو مقایسه کنید با سینمای چندش آور و ضد مدنیت کیمیایی
Iran, Islamic Republic of
11:22 - 1399/10/10
بیشتر از بیست بار این فیلم را دیدم و هر وقت بگذاره دوباره میبینم
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
کاش همه ملت ایران.قیصر می شدند.
Iran, Islamic Republic of
14:10 - 1399/10/10
این فیلم فوق العاده هست. بهترین فیلم قدیمی ایرانی که بدعت گذار فیلمهای بعد از خودش شد.
دیالوگهای بهروز وثوق با خان دائیش و به یادموندنی ترین دیالوگ تاریخ سینمای ایران از زنده یاد بهمن مفید هیچوقت از یادمون نمیره.
درود بر شما و نویسندۀ این متنِ دل انگیز
پاسخ ها
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
احسنت.ده بار دیدم.با اینکه از چاقوکشی نفرت دارم ولی دیالوگها بی نظیرند بهروز/عقیلی/وو...واقعاً این فیلم شناسنامه سینما و هنر ایران است و گوزنها هم چنین
Iran, Islamic Republic of
22:23 - 1399/10/10
فیلم تکراری...اونقدر تکراری دیدم که هنوزم شیفته ش میشم... پرچمدار علیه بی عدالتی روزمره ما...!
Iran, Islamic Republic of
22:29 - 1399/10/10
واقعا حرف نداره و جای هیچ بحثی نیست در مورد یکتایی قیصر در تاریخ سینمای ما.... قیصر: نامرده که نامردی میاره ...
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج