فرانسه، گوگل را نقره داغ کرد
۱۱۳۶۲۷۰
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
۴ 
پرداخت حق مالکیت معنوی از سوی غول‌های دیجیتال به ناشران و تولید کنندگان محتوی آنلاین بر اساس بخشنامه سال ۲۰۱۹اتحادیه اروپا موسوم به «حق همسایگی» اجرایی شد.

یورو نیوز: نهاد نظارت بر رقابت و بازار در فرانسه روز سه‌شنبه از وضع جریمه ۵۰۰ میلیون یورویی برای شرکت آمریکایی گوگل به دلیل نداشتن حسن‌نیت در مذاکره با تولید کنندگان محتوای رسانه‌‌ای و نادیده گرفتن حق مالکیت معنوی آنها خبر داد.
فرانسه، گوگل را نقره داغ کرد

این جریمه مالی به طور مشخص نشان دهنده بی توجهی غول فناوری دیجیتال و مالک مهم‌ترین موتور جستجوگر اینترنتی نسبت به پرداخت حقوق مادی رسانه‌ها و تولید کنندگان محتوای خبری پس از بازنشر تولیدات آنهاست.

نهاد نظارت بر رقابت و بازار در فرانسه همچنین دو ماه به گوگل مهلت داده تا پیشنهادهای خود را در خصوص نحوه جبران خسارات وارده ناشی از عدم حسن نیت در مذاکره با رسانه‌ها و پرداخت نکردن حق اشتراک محتوای خبری فعالان عرصه مطبوعات ارائه کند.

بی توجهی به این ضرب‌الاجل آنطور که در بیانیه نهاد نظارتی فرانسه آمده غرامت روزانه‌ای معادل یک میلیون دلار (۹۰۰ هزار یورو) برای شرکت گوگل به همراه خواهد داشت که علاوه بر جریمه یاد شده باید پرداخت شود.

بخش مربوط به تعامل شرکت گوگل با کشور فرانسه در واکنشی سریع، تصمیم مقامات فرانسوی را «ناامید کننده» خوانده و یادآور شده که این جریمه «تلاش‌های صورت گرفته برای دستیابی به یک توافق را نادیده گرفته» و منعکس کننده واقعیت کارکرد محتوای خبری در پلت‌فرم‌های مختلف تحت مالکیت این شرکت نیست.

یک سخنگوی شرکت گوگل نیز در همین خصوص به رویترز گفت که این جریمه مایوس کننده است و گوگل در طول فرایند مذاکرات پیشین با مقامات فرانسوی حسن نیت خود را به خوبی نشان داده است.

شرکت گوگل اوایل سال ۲۰۲۱ با نمایندگان صد‌ها رسانه در فرانسه بر سر پرداخت حق مالکیت معنوی تولیدات خبری آنها به یک چارچوب توافق دست یافته بود اما این توافق مد نظر برخی فعالان عمده این حوزه از جمله خبرگزاری فرانسه قرار نگرفت.

به نظر می‌آید شرکت گوگل بدون توجه به درخواست نهاد نظارتی فرانسه برای عدم اشتراک محتوای خبری رسانه‌ها تا پیش از حصول توافقی قطعی که خواسته برخی شاکیانِ چارچوب توافق قبلی را نیز برآورده کند اقدام به باز نشر تولیدات آنها کرده است.

این نهاد نظارتی آوریل سال جاری میلادی به شرکت گوکل سه ماه برای مذاکره با ناشران رسانه‌ای فرانسوی و حصول توافق فرصت داده بود.

گوگل پیش‌تر متعهد شده بود برای حل و فصل اختلافات موجود بر سر حق مالکیت معنوی تولیدات رسانه‌ای در فرانسه ظرف سه سال مبلغی معادل ۷۶ میلیون دلار بپردازد.

پرداخت حق مالکیت معنوی از سوی غول‌های دیجیتال به ناشران و تولید کنندگان محتوی آنلاین بر اساس بخشنامه مصوب اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ موسوم به «حق همسایگی» اجرایی شد.

فرانسه نخستین کشور از بیست و هفت عضو اتحادیه اروپا بود که این بخشنامه را مصوب و اجرایی کرد تا بواسطه آن ناشران و تولید کنندگان محتوای رسانه‌ای آنلاین بر سر حق مالکیت معنوی تولیدات خود با پلت‌فرم‌های اینترنتی به توافق دست یابند.

گوگل ابتدا مخالف پرداخت حق همسایگی برای اشتراک محتوای خبری رسانه‌ها بود و تاکید داشت که بازنشر این تولیدات خوانندگان بیشتری را به سوی سایت‌های خبری و رسانه‌های تولید کننده محتوی سرازیر می‌کند.

رسانه‌ها اما سال‌ها است که انتظار دارند غول‌های دیجیتال حق اشتراک محتوای تولیدات خبری و سهم خود از درآمد آگهی را که باز نشر این گونه تولیدات برای رسانه‌های تجاری به همراه می‌آورد، پرداخت کنند.

گفتنی است که فرانسه ماه ژوئن گذشته نیز شرکت گوگل را به دلیل سوء استفاده از موقعیت ممتازی که این شرکت آمریکایی در تبلیغات آنلاین از آن بهره می‌برد به پرداخت ۲۲۰ میلیون یورو جریمه محکوم کرده بود.

برچسب ها:
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج