آغاز رقابت نفسگیر؛ تارای ایران‌خودرو یا شاهین سایپا؟
۱۱۳۶۵۸۳
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
۳ 
سرانجام پس از مدت‌ها تلاش، ایران‌خودرو و سایپا موفق شدند با کمک گرفتن از توان مهندسان داخلی سدان‌های جدیدی را طراحی کرده و تارا و شاهین را راهی بازار کنند. بسیاری تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا را رقیب یکدیگر دانسته و به مقایسه آن‌ها می‌پردازند.

دیجیاتو: ایران‌خودرو و سایپا پس از اعلام تحریم‌های اخیر علیه صنعت خودروسازی ایران تمام تلاش خود را به کار برده تا با وجود این تحریم‌ها و شرایط نابسامان کشور محصولات جدیدی را راهی بازار کنند. سرانجام پس از مدت‌ها تلاش این دو خودروساز موفق شدند با کمک گرفتن از توان مهندسان داخلی سدان‌های جدیدی را طراحی کرده و تارا و شاهین را راهی بازار کنند. بسیاری تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا را رقیب یکدیگر دانسته و به مقایسه آن‌ها می‌پردازند.

تارای ایران‌ خودرو یا شاهینِ سایپا؟ کدام یو چرا؟

ایران‌خودرو تارا نه یکبار که چندین‌بار رونمایی کرد و جالب است که بدانید این خودرو در آخرین رونمایی خود حواشی زیادی را به همراه داشته است. گفته می‌شود این خودرو نخستین محصول ملی است که مطابق با استاندارد‌های ۸۵گانه طراحی و تولید شده است. تارا را می‌توان نسخه ایرانیزه‌شده پژو ۳۰۱ دانست که به نسبت این محصول پژو با تغییرات بسیاری به خصوص در نمای بیرونی همراه است.

تارا رسما رقیب شاهین شد
شاهین در ابتدا قرار بود با نام رهام راهی جاده‌های کشور شود، اما سایپا پس از مدتی تغییر عقیده داده و نام این خودرو را به شاهین تغییر داد. سایپا مدعی است که شاهین را بر روی اولین پلت‌فرم ملی ایرانی پیاده‌سازی و طراحی کرده است، اما به نظر می‌رسد که طراحی شاهین بر اساس نسل دوم تویوتا یاریس یا گریت وال C ۳۰ شکل گرفته است. شاهین نیز، چون تارا حواشی زیادی را به همراه خود داشته است.

در خصوص نمای ظاهری هر دو خودرو باید گفت که شاهین طراحی قابل‌قبول‌تر و مدرن‌تری داشته، اما با این وجود همچنان نمی‌توان این خودرو را محصول مناسب با سال ۲۰۲۱ دانست. البته این نکته را فراموش کرد که شاهین به خصوص در مقایسه با دیگر محصولات سایپا از طراحی جدیدتری برخوردار است.


تارا رسما رقیب شاهین شد
در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن مقایسه تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا به مرور مشخصات این دو سدان بپردازیم:

هر دو خودرو مذکور در کلاس سدان طراحی و تولید شده‌اند، اما وزن شاهین حدوداً ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به تارا بیشتر است. جالب است بدانید که با وجود سنگین‌تر بودن میتوان حدس زد که از نظر شتاب نیز برتری با تارا خواهد بود. همچنین شاهین فضای صندوق عقب کمتری را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. حجم صندوق عقب تارا ۶۴۰ لیتر بوده، اما حجم صندوق عقب سایپا برابر با ۴۲۰ لیتر است.

مقایسه مشخصات فنی شاهین و تارا

در مقایسه پیشرانه تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا باید گفت که هر دو خودرو مذکور به قوای محرکه خطی مجهز هستند. در زیر کاپوت تارا یک پیشرانه ۱۵۸۷ سی‌سی ۱۶ سوپاپه قرار داشته که ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور توان تولیدی آن است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتربر ساعت است.

در سوی دیگر شاهین سایپا به یک پیشرانه ۱۵۰۳ سی‌سی ۸ سوپاپه مجهز است که برخلاف تارا توربوشارژر بوده و حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب برابر با ۱۱۰ اسب‌بخار و ۱۶۵ نیوتن‌متر است. بیشترین سرعت ممکن این سدان نیز همچون تارا برابر با ۱۹۰ کیلومتربرساعت است. پیشرانه شاهین را می‌توان نسخه به‌روزتر و تقویت‌شدهٰ پیشرانه تیبا دانست که متاسفانه ۸ سوپاپه بوده و نسبت به تارا ضعیف‌تر است.

تارا رسما رقیب شاهین شد

 

تارا رسما رقیب شاهین شد
نسخه دستی تارا درست مشابه با نسخه دستی شاهین به یک گیربکس ۵ سرعته مجهز است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

لازم به ذکر فرمان هر دو خودرو مذکور نیز از نوع برقی بوده و سیستم ترمز چرخ‌های جلو و عقب آن‌ها دیسکی است.

از جمله امکانات و تجهیزاتی که در هر دو سدان مذکور موجود است می‌توان به ترمز ضد قفل ABS، ترمز ESP، کروز کنترل، سیستم سنجش فشار باد تایر، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، قفل صندلی کودک، نمایشگر مرکزی و بلوتوث اشاره کرد.

مقایسه امکانات رفاهی شاهین و تارا

شاهین سایپا به طور کلی در مقایسه با تارا ایران‌خودرو سدان مجهزتری از بعد امکانات و تجهیزات محسوب می‌شود. این خودرو علاوه‌بر امکانات مذکور به ایموبلایزر، سیستم ورود و خروج بدون دکمه، چراغ‌های مجهز به سیستم خودکار فعال شدن، استارت بدون کلید، گرم‌کن آینه، دوربین دنده عقب سانروف و سیستم تهویه‌ی خودکار مجهز است.

از مزایای تارا نسبت به شاهین می‌توان به سیستم کنترل پایداری، استراحت‌گاه مرکزی دست و بهره‌مندی از پلتفرم جدیدتر اشاره کرد.

تارا رسما رقیب شاهین شد

تارا رسما رقیب شاهین شد

در خصوص مبحث قیمت‌گذاری نیز باید عنوان کرد که بهای مشابه مهم‌ترین عاملی است که سبب شده بسیاری تارا ایران‌خودرو و شاهین سایپا را رقیب یکدیگر دانسته و به مقایسه آن‌ها بپردازند.

در حال حاضر بهای کارخانه‌ای تارا دنده‌ای با احتساب هزینه‌های جانی همانند مالیات ارزش افزوده، بیمه، عوارض و… حدود ۲۹۰ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان است.

از طرف دیگر شاهین نیز از تابستان سال گذشته تا به امسال تغییرات قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کرده و بهای کارخانه‌ای آن در حال حاضر نزدیک به ۲۹۱ میلیون تومان است.

تارا رسما رقیب شاهین شد

نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج