پژو 301 در راه ایران
۱۵۸۲۵۲
۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
۱ 
در ایران در روز اول دسامبر کنفرانسی بین المللی با موضوع خودرو برگزار شد. هیئت پژو به سرپرستی ژان کریستف کمار، مدیر بخش آسیایی پژو در این کنفرانس شرکت کرده بود.
فرارو: در ایران در روز اول دسامبر کنفرانسی بین المللی با موضوع خودرو برگزار شد. هیئت پژو به سرپرستی ژان کریستف کمار، مدیر بخش آسیایی پژو در این کنفرانس شرکت کرده بود.
 
هفته نامه صدا به نقل از مجلۀ (فرانسوی) اقتصادی چلنج نوشت: مقامات شرکت خودروسازی پژو می گویند در حال رایزنی با مسئولان شرکت ایران خودرو به منظور تأسیس یک شرکت با حضور هر دو گروه خودروسازی هستند. مدیران شرکت پژو گفته اند که مذاکرات و گفتگوها پیشرفت بسیار خوبی داشته و بیشتر حول محور تولید پژو 301، پژو 208  و پژو 2008 بوده است. پژو 301 کمی بزرگتر از پژو 206 و تولید مخصوص پژو برای کشورها و اقتصادهای نوظهور است.
 
این مذاکرات در حالی در جریان است که در ایران در روز اول دسامبر کنفرانسی بین المللی با موضوع خودرو برگزار شد. هیئت پژو به سرپرستی ژان کریستف کمار، مدیر بخش آسیایی پژو در این کنفرانس شرکت کرده بود.

پژو 301 در راه ایران

یکی از مدیران پژو می گوید: قصد داریم پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی، پروژه ساخت و تولید را اجرایی کنیم. بدین ترتیب با تأسیس شرکت مشترک ایران خودرو و پژو، این واحد به یکی از مراکز تولید خودرو در منطقه تبدیل خواهند شد.

لازم به یادآوری است که پژو، از سالیان طولانی شریک سنتی ایران خودرو بوده است. این مدیر پژو می گوید: مذاکرات دیگری نیز میان دو طرف برای تأسیس شرکتهای مشترک برای سیتروئن (Citroën) و دی اس(DS) در جریان است.   
 
چرا پژو از ایران رفت؟

پژو یا به قول فرانسویها، شریک سنتی ایران، از سال 2012 که با جنرال موتور شریک شد، تحت فشار آمریکایی ها برای تحریم از ایران رفت؛ شراکتی که فرانسویها آنرا" شراکت شوم" می خوانند. از آن زمان تاکنون پژو هیچ قطعه ای به ایران نداد، اما ایران خودرو همچنان به تولید و تحویل پژو 206 و پژو 405 ادامه داد.
 
طبق آمار ارائه شده از سوی گروه صنعتی ایران خودرو، نزدیک به 59.300 عدد خودروی 405- تقریباً شبیه مدل سواری دهۀ 1980 اما کمی شیک تر روانه بازار شد که البته مورد استقبال ایرانی‌ها قرار گرفت. همچنین در سال گذشته 27.800 عدد خودروی پژوی 206 نیز تحویل متقاضیان شد.  پس چه نتیجه ای می توان گرفت؟ خیلی ساده است.
 
پژو 405 تقریباً همۀ قطعاتش از دیرباز در ایران تولید شده و می‌شود. دربارۀ پژو 206 نیز وضعیت تا اندازه‌ای به همین شکل است. یک کارشناس در این باره می‌گوید: قطعاتی که فرانسویها ارسال آن را به ایران قطع کردند توسط چین تأمین شد و فرانسویها نگران از دل مشغولی شریک آمریکایی خود چشمشان را بر روی این واقعیت بستند.
 
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه ایران خودرو - شرکتی که نیمی از بازار خودروی ایران را با تولیدات متنوع پژو، رنو و سوزوکی در اختیار دارد- به تازگی به خبرگزاری فرانس-پرس گفته است: تولیدات فعلی با کمک و یاری شرکای خارجی صورت می گیرد و امید داریم که شرکای قبلی نیز با طرحها و پیشنهادات ما دوباره به بازار ایران بازگردند.
 
پژو و پیکان؛ دو دوست قدیمی


پژو با از سر گیری فعالیتهای شاخۀ اروپایی کرایسلر (آمریکایی) در سال 1978 قطعات پیکان را تولید می‌کرد؛ خودرویی که به شکل انبوه در دهۀ 1960 تولید می شد و در واقع تحت لیسانس ایران خودرو، به گونه ای ماشین ملی ایرانیها محسوب می شد.

پژو در عین تأمین قطعات پیکان، خودروی 405 خود را نیز به ایرانیها عرضه کرد که در نهایت جای پیکان را گرفت. بعد از آن 206 به بازار آمد و در نهایت تا به امروز که ایران پس از فرانسه با 467000 فروش در سال 2010، 457000 در سال 2011 و 313000 در سال 2012 به  دومین بازار برای گروه پژو تبدیل شده است و این آمار و ارقام در حالیست که پژو در هیچیک از مراحل ساخت پژو در طول این سه سال حضور نداشته است.
 
چه خبر از رنو؟

رنو نیز در ایران حضور فعالی دارد. هرچند حضورش قدمت چندانی ندارد. این گروه فرانسوی در سالهای دهۀ 2000 یک گروه شراکتی- صنعتی بود که 51% سهم داشت و توندر(لوگان) تولید می کرد. این گروه در ایران هدفش تأمین قطعات تولید خودرو به دو شرکت ایرانی- یعنی ایران خودرو( همان شریک پژو) و پارس خودرو- بود و پتانسیل تولید آن سالیانه نزدیک به 250.0000 عدد خودرو برآورد میشد.
 
برخلاف پژو، رنو به فعالیتهایش ادامه داد و قطعات مورد نیاز را تأمین کرد و جالب اینکه در سال گذشته نزدیک به 39.500 عدد خودروی رنو در کشور شماره گذاری شد.
 
تا پیش از تحریمها، سازندگان فرانسوی خودرو در ایران حضور فعالی داشتند. خودروهای با مارک پژو در سال گذشته در ایران 30% از بازار را در اختیار داشت؛ در حالیکه این رقم برای رنو 7.5% بود. بازار خودروهای مسافرتی در ایران در سال 2013 600.000 واحد بود؛ یعنی کمتر از نیمی از میزانی که تا پیش از آغاز تحریمها بوده است. لذا ایران، لقمۀ خوشمزه و مهمی است و به همین خاطر است که فرانسویها برای بازگشت به آن صف کشیده اند.
برچسب ها:
انتشار یافته: 8
در انتظار بررسی:0
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
20:16 - 1393/09/14
حتی حاضرنیستند به خاطر امنیت جانی مردم این تولیدات رو تعطیل کنند.
پاسخ ها
بدون نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
جان کیلو چنده، اومد یکی بخر امنیت جانیت تامین می شه دیگه، ناقابلم هست ، 100 - 150 میلیون تومن : )
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
07:04 - 1393/09/15
بله
باخبریم خیلی از قطعات این ماشین ها چینی شدند
چاره چیه
من اگه جیبام پر پول بود حتما ماشین خارجی میخریدم
ندارم و کسی هم بهم نمی ده
پاسخ ها
بدون نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
آفرین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
10:30 - 1393/09/15
تعرفه ماشینای خارجی 100 درصده تا مردم مجبور باشن از این آشغالای داخلی خرید کنن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
22:27 - 1393/09/15
صنعت و شرکت خودرو سازی در ایرن انحصاری است و تولیذ داخل هم به عنوان خودروی ملی نداریم واین به ضرر ملت ایران تمام شده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
20:29 - 1393/09/16
خداکنه باقیمت مناسب و کیفیت عالی وبا سانروف باشه.
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
03:21 - 1393/09/18
301 موتور 1200 و 12 سوپاپ و 72 اسب قدرت و همینطور موتور 1600 با 115 اسب قدرت دارد ؛ 208 با موتور 1500 و 90 اسب قدرت و موتور 1600 و 115 اسب قدرت است ؛ 2008 هم مدل Crossover هست منتهی با موتورهای 1200 و 1600 در نوع بنزینی با قدرت 82 و 120 اسب و ذر نوع گازوئیلی 1600 با قدرت 92 و 115 اسب قدرت است و قیمت این مدلها هم حدوداٌ در 301به ترتیب 54 تا 60 هزار درهم و 208 هم از 58 تا 68 هزار و در 2008 هم 71 تا 79 هزار درهم در دوبی است !
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج