غذاهایی برای سرمایی ها (1)
۱۷۷۴۱۰
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
۳۴ 
بعضی آش‌ها هستند كه كمتر در آنها گوشت به‌كار می‌رود، مانند ‌آش‌رشته یا ‌آش دوغ كه اصلا مناسب فصل سرما نیستند.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله زندگی ایده آل:

  بهترین ‌آش،  شله قلمكار است

بعضی آش‌ها هستند كه كمتر در آنها گوشت به‌كار می‌رود، مانند ‌آش‌رشته یا ‌آش دوغ كه اصلا مناسب فصل سرما نیستند. در عوض آش‌هایی مانند آش شله‌ قلمکار از آنجا كه در مواد اولیه آنها گوشت هم وجود دارد غذای مناسبی برای فصل سرما محسوب می‌شود. این‌ آش را اگر تند مصرف كنید می‌تواند به گرمی غذا بیشتر كمك می‌كند.

غذاهایی برای سرمایی ها (1)

  مواد لازم:

  •    گوشت بدون استخوان: نیم كیلوگرم
  •    نخود، لوبیا چیتی، ماش، عدس، لوبیا چشم‌‌بلبلی و برنج: هركدام یك فنجان
  •    سبزی‌ آش (جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، ترخون و مرزه): به‌میزان لازم
  •    پیازع داغ: به مقدار لازم
  •    نمك، فلفل، زردچوبه، روغن و نعناع داغ: به مقدار لازم

روش تهیه

1. شب قبل حبوبات را خیس كنید. بعد از آنكه گوشت و پیاز را سرخ كردید، زردچوبه را به آن اضافه كنید و كمی آب در آن بریزید و بگذارید خوب بپزد. سبزی‌ آش را خرد كنید.

2. وقتی گوشت نیم‌پز شد، حبوبات را به آن اضافه كنید. وقتی گوشت و حبوبات خوب پخت، سبزی را به آن اضافه كنید.

3. از آنجا كه مدت پخت آش طولانی است بهتر است حرارت زیر آن را كم كنید و آن را مدام هم بزنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شده و جا بیفتد. نمك و فلفل را زمانی اضافه كنید كه‌ آش خوب پخته باشد. بعد از آن روی ‌آش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین كنید.


  حلیم را با نخود بخورید

حلیم غذایی مناسب برای فصل زمستان است، به‌خصوص اگر نخود هم به آن اضافه شود؛ یعنی اگر می‌خواهید حلیم بپزید به‌دنبال حلیمی باشید كه فقط از گندم درست نشده باشد. نخود گرم است و به گرمی حلیم كمك می‌كند. اضافه كردن دارچین به مقدار مناسب هم می‌تواند این حلیم را برای فصل سرما مناسب كند.

غذاهایی برای سرمایی ها (1)

  مواد لازم:

  •    گندم پوست كنده: یك لیوان و نیم
  •    نخود: یك دوم لیوان
  •    گوشت گوسفند سردست: 400 گرم
  •    نمك: یك پنجم قاشق چای‌خوری
  •    پیاز متوسط: دو عدد
  •    آب گوشت: دو لیوان
  •    دارچین: به مقدار لازم
  •    شكر: به مقدار لازم
  •    كره: چهار قاشق سوپ‌خوری

روش تهیه

1. نخود را 24 ساعت قبل از پخت خیس كنید. گندم را 24 ساعت زودتر خیس كرده و با نمك بپزید. نخود را همرا با پیاز و گوشت پخته، سپس گوشت پخته را از آب و نخود جدا كنید و بكوبید تا رشته رشته شود.

2. گندم را هم با كمی آب جوش در مخلوط‌كن بریزید تا كاملا له شود. اما نخود را با كمی آب گوشت له كنید. این كار را هم می‌توانید در مخلوط‌كن انجام دهید.

3. بقیه‌ آب گوشت، نخود، گوشت و گندم له شده را با هم مخلوط كرده و در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. حدود نیم لیتر آب به آن اضافه كرده و بگذارید حلیم به مدت نیم ساعت جا بیفتد. حواس‌تان باشد كه در این مدت حلیم مرتب هم زده شود تا ته نگیرد.


   بچسبید به خورش فسنجان

بعضی خورش‌ها مانند خورش كدو و خورش آلو اسفناج به‌دلیل رطوبتی كه دارند برای فصل سرما مناسب نیستند اما خورش فسنجان به‌دلیل حرارت خوبی كه گردو به آن می‌دهد برای این فصل توصیه می‌شود. این غذا شیرین و چرب است و به‌دلیل گردوی فراوان می‌تواند در سرما طبع شما را به سمت گرمی ببرد.

غذاهایی برای سرمایی ها (1)

  مواد لازم:

  •    گردو: 500 گرم
  •    گوشت چرخ كرده: 300 گرم
  •    پیاز: یک عدد
  •    دارچین: سه قاشق چای‌خوری
  •    رب انار: پنج قاشق غذاخوری
  •    شكر: دو قاشق غذاخوری

روش تهیه

1. پیاز را ریز رنده كنید و با گوشت چرخ‌كرده، نمك، فلفل و یك قاشق چای‌خوری دارچین مخلوط كنید تا مواد چسبندگی مناسبی پیدا كنند.

2. حالا با دست كوفته‌های كوچكی از این مواد درست كرده و داخل روغن سرخ كنید و كنار بگذارید. گردوها را چرخ كنید، درون قابلمه دو لیوان آب سرد بریزید و گردوها را اضافه كرده سپس حرارت را زیاد كنید تا آب جوش بیاید.

3.  پس از اینكه آب جوش آمد حرارت را كم كنید و اجازه دهید به مدت سه ساعت گردوها با آب خوب بجوشند و به اصطلاح به روغن بیفتند. بعد از اینكه گردوها پخت، رب انار و دو قاشق چای‌خوری دارچین، شكر و كمی نمك اضافه كنید سپس به مقدار لازم آب بریزید. گوشت‌های قلقلی را كه آماده كرده بودید به خورش اضافه كنید و یك ساعت دیگر هم بگذارید تا گوشت‌ها درون فسنجان بجوشند. بعد از یك ساعت فسنجان شما آماده است.


  سوپ گندم را جایگزین سوپ جو كنید

اگر علاقه به خوردن سوپ دارید بهتر است بدانید كه خوردن سوپ‌هایی مانند سوپ جو به‌دلیل مزاج سرد برای فصل سرما مناسب نیستند، به جای آن می‌توانید از سوپ گندم استفاده كنید كه طبعی گرم دارد.

غذاهایی برای سرمایی ها (1)

  مواد لازم:

  •    گندم: یك پیمانه
  •    جعفری: سه پیمانه، خرد شده
  •    پیاز: یك عدد
  •    هویج: یك عدد
  •    نمك، فلفل، زنجبیل و زردچوبه: به مقدار لازم

روش تهیه

1. مدت 24 ساعت گندم را خیس كنید. بعد آن را در ظرفی بریزید و آب را اضافه كنید. ادویه‌ها را هم می‌توانید در این مرحله اضافه كنید و ظرف را روی حرارت بگذارید تا كاملا گندم‌ها بپزد و به اصطلاح مغزش بشكفد.

2. در پایان هویج را رنده كرده و به همراه سبزی خرد شده و پیاز به سوپ اضافه كنید و آن را بعد از چند دقیقه از روی حرارت ‌بردارید و نوش‌جان كنید.

ادامه دارد...
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
07:50 - 1393/11/22
فقط شله قلم کار...
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج