بررسی اولین تویوتا GT86 توربو شده در ایران
۱۸۷۶۰۲
۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
۲۳ 
جنسیس را بکُش!
اواسط دهه 80 میلادی سال‌هایی بود که خودروسازان ژاپنی در حال گسترش محصولات و البته تجربه اندوزی بودند تا استراتژی جدیدی برای صنعت خودرویشان تعریف کنند.
مجله تخت گاز - اميد آذرزماني: اواسط دهه 80 میلادی سال‌هایی بود که خودروسازان ژاپنی در حال گسترش محصولات و البته تجربه اندوزی بودند تا استراتژی جدیدی برای صنعت خودرویشان تعریف کنند. یکی از استراتژی‌های موفق آنها که در دهه 90 میلادی به اوج رسید، ساخت خودروهایی ارزان‌قیمت نسبت به رقیبان اروپایی و حتی آمریکایی بود. خودروهایی که هم ارزان بودند وهم استهلاک کمی‌داشتند.

در میان این محصولات نمونه‌هایی به تولید رسید که علاوه بر داشتن فاکتورهای بالا، می‌شد با هزینه‌ای نسبتا کم، آنها را تیونینگ کرد و به پیکار خودروهای اسپرت گران‌قیمت آن دوران رفت. تویوتا سوپرا، نیسان اسکای‌لاین، هوندا سیویک، میتسوبیشی لنسر و ... از جمله سامورایی‌های آتشین آن سال‌های صنعت خودرو ژاپن هستند. هر چند حالا ژاپنی‌ها لکسوس‌هایی با کیفیت‌تر از مرسدس بنز و ب‌ام‌و می‌سازند، اما استراتژی دهه 90 آنها هنوز هم پابرجاست و محصولاتی مثل تویوتا GT86 از دل همین استراتژی بیرون آمده است.

بررسی اولین تویوتا GT86 توربو شده در ایران

چرا جی تی 86؟

گذرمان بر تاریخ پرافتخار خودروهای اسپرت دهه 90 ژاپن بی‌دلیل هم نبود، زیرا در این شماره قصد داریم اولین GT86 توربو شده ایران (تا زمان تنظیم این مقاله) را که در حال حاضر در حال تردد است، به شما مخاطبان گرامی‌معرفی کنیم. هر چند تویوتا جی‌تی86 به خودی خود خودرو اسپرتی است اما، تویوتا با همکاری سوبارو (پیشرانه این خودرو ساخت سوبارو است) خودرویی به شما عرضه می‌کند که حداقل‌های مورد نیاز برای تیونینگ را دراختیارتان قرار می‌دهد.

 این خودرو به صورت استاندارد دارای سیستم تعلیق بیل اشتاین  و مستقل در هر دو محور است که اوج فرمان‌پذیری و هندلینگ را به ارمغان می‌آورد. فرمان دقیق و حساس نیز از دیگر مشخصات ارزشمند این خودرو است. دیفرانسیل عقب خودرو به صورت استاندارد دارای کلاچ است و طول و عرض خودرو جان می‌دهد برای اجرای یک پروژه تیونینگ حسابی. از طرفی وزن جی‌تی86 حدود 1260 کیلوگرم است و این یعنی نسبت قدرت به وزن خوبی در پایان پروژه انتظارتان را می‌کشد. گیرباکس 6 سرعته این خودرو هم یک شاهکار به تمام معنا در بین خودروهای اسپرت کوچک است زیرا عملکرد بسیار دقیقی دارد و ضرایب دنده‌ها طوری برنامه‌ریزی شده که موجب شتاب بیشتر خودرو می‌شود.

جی تی 86 استعداد ذاتی دارد!

اما بدون شک مهم‌ترین فاکتوری که جی‌تی86 را به یکی از با پتانسیل‌ترین خودروها برای تیوینگ بدل می‌کند، پیشرانه Boxer 2 لیتری ساخت سوبارو است که در حالت استاندارد با رسیدن به دور موتور 7 هزار می‌تواند 197 اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار دهد. البته گشتاور این پیشرانه تخت نیز به 205 نیوتن‌متر در دور 6 هزار 600 می‌رسد. این اعداد و ارقام به خودی خود باعث می‌شوند این خودرو زیبا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. اما وقتی صحبت از جی‌تی86 می‌شود که توانایی مغلوب کردن جنسیس کوپه را دارد، پس باید به سراغ تیونر خودرو رفت و از چند و چون ماجرا پرسید. پس به سراغ «کامیار بهبهانی» تیونر این جی‌تی86 خوشبخت رفتیم تا ضمن شرح پروژه از زبان ایشان، دوری هم با این خنجر تیز چشم بادامی‌ها بزنیم.

GT86 مورد نظر از نظر ظاهری هیچ تفاوت عمده‌ای با نمونه‌های استاندارد نکرده است. تنها اگر نکته‌سنج باشید، شاید بتوانید اینترکولر سیستم توربوشارژر را در پشت سپر مشاهده کنید. آن وقت است که احتمالا سعی می‌کنید با احترام بیشتری به این جی‌تی86 مسی رنگ نگاه کنید. کامیار بهبهانی در مورد این پروژه می‌گوید: «جی‌تی86 خودرویی است که تقریبا همه فاکتورهای لازم برای اجرای یک پروژه تیونینگ را دارد. در واقع این خودرو حداقل‌های لازم مثل نسبت تراکم بالا (12.5به یک)، هندلینگ خوب و پیشرانه‌ای با بازده مناسب را به شما عرضه می‌کند.»

 دقت در انتخاب توربو

خب بگذارید دیگر برویم سر اصل مطلب. خانم‌ها و آقایان پیش روی شما تویوتا GT86 مجهز به کیت توربوشارژGraddy  قرار دارد که حالا 305 اسب بخار نیرو در چرخ‌های عقبش پنهان شده! جالب آنکه برای رسیدن به چنین قدرتی حتی یک قطعه استاندارد پیشرانه مثل سرسیلندر، انژکتورها، پمپ بنزین و ... هم تغییر نکرده‌اند و هر چه هست هنر تیونر است و قطعات با کیفیت کمپانی گریدی. در مورد کیت توربوشارژر مورد استفاده در این خودرو نکته جالبی وجود دارد.

بررسی اولین تویوتا GT86 توربو شده در ایران

بهبهانی در مورد این توربوشارژ می‌گوید: «توربو بعد از تولید توسط کمپانی گریدی ژاپن، توسط یکی از شرکت‌های آمریکایی ارتقا یافته است. به این صورت که در بخش کمپرسور و البته توربین آن تغییراتی ایجاد شده تا بتواند هوا را بیشتر فشرده کند. در اصل ارتقاء کمپرسور ازبخش انتهایی  پیشرانه‌های جت( توربین جت) الهام گرفته‌ شده که فاصله پره‌های آنها نسبت به هم بسیار کم است و در نتیجه عمل Compression بهتر صورت می‌پذیرد.» او ادامه می‌دهد: «در توربوی مورد استفاده هم توربین به صورت دوبل استفاده شده که به جز افزایش فشار، لگ یا تاخیر کمتری هم در دورگیری دارد.»

پیش‌تر اشاره شد که ژاپنی‌ها همواره خودروهایی می‌سازند که پتانسیل بالایی برای تیونینگ دارند. برای تصدیق این ادعا باید بدانید مانیفولد استاندارد جی‌تی86 دارای یک خروجی Bov یا همان بلوآف ولو است! به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از شلنگ‌های اضافی و ... در خودرو نیست. مجموعه کیت توربوشارژ شامل 68 قطعه کوچک و بزرگ بوده که یکی از مهم‌ترین قطعات مربوط به بخش تخلیه هیدروکربن‌های سوخته یا همان دود است.

وقتی پیشرانه‌ای مجهز به توربوشارژر می‌شود، یعنی فشار درون سیلندرهایش افزایش می‌یابد و در نتیجه قدرت انفجار و ... نیز بالا می‌رود. برای تخلیه دود از محفظه احتراق چنین پیشرانه‌ای باید از قطعاتی استفاده کرد که سرعت تخلیه سیلندرها را افزایش دهند. به همین دلیل در خودرو مورد نظر، کیت اگزوز تیتانیومی ‌جایگزین سیستم اگزوز استاندارد شده است. به این ترتیب دو کاتالیزور استاندارد نیز از سر راه عبور دود‌ها برداشته شده تا راه تنفس موتور باز‌تر شود.

دلیل به‌کارگیری فلز گران‌بهای تیتانیوم در سیستم اگزوز هم کاملا مشخص است، زیرا این فلز نسبت به فولاد و حتی استیل از وزن کمتری دارد و ضمنا مقاومت حرارتی آن هم از 2 فلز دیگر بیشتر است. بعد از نصب مانیفولد تیتانیومی ‌نوبت به ادامه سیستم خروجی دود می‌رسد که آن هم با استفاده از کیت کامل ساخت ISIS تغییر کرده است.

تفاوت

ورودی‌های این کیت قطری معادل 2.5 اینچ دارند و قطر خروجی‌هایش به 3 اینچ می‌رسد. سیستم اگزوز جدید به دلیل افزایش حرارت پیشرانه کاملا با الیاف مصنوعی کاور شده است. ضمن اینکه به همین دلیل تیونر مجبور شده محل عبور بخشی از سیم‌کشی را تغییر دهد. در واقع تنها قطعه‌ای که از برندی غیر از گریدی روی خودرو نصب شده ، بلوآف‌ولوی است که می‌تواند فشار توربوهایی برای رسیدن به 500 اسب‌بخار را تحمل کند. تفاوت این قطعه با دیگر برندها مربوط به خروجی دایره‌ای شکل آن می‌شود که علاوه بر تخلیه سریع‌تر بوست اضافی مدار، صدای زیبایی هم تولید می‌کند.

بررسی اولین تویوتا GT86 توربو شده در ایران

جایگذاری اینترکولر در جی‌تی86 هم خودش داستانی دارد. فاصله دماغه خودرو با رادیاتور و دیگر متعلقات آن به اندازه‌ای است که بشود بدون تغییر در قطعات یک اینتر کولر را درونش جایگذاری کرد. اما به دلیل هلالی شکل بودن این قسمت هر اینترکولری را نمی‌توان در این بخش نصب کرد. در نتیجه اینترکولر گریدی که برای این خودرو طراحی شده، بسیار ظریف است و به سختی در دماغه جی‌تی86 جای گرفته. سیستم تزریق سوخت‌رسانی استاندارد این خودرو به گونه‌ای عمل می‌کند که سوخت را به صورت مستقیم به داخل سیلندرها می‌پاشد.

این سیستم که به اختصار MPFI نام دارد، به دلیل عملکرد مناسب تغییر نکرده است. البته اگر قرار باشد خودرو به منظور دستیابی به قدرت‌های بالاتر تیونینگ شود، آن وقت بخش‌های دیگری از جمله سیستم سوخت‌رسانی هم نیاز به تغییر دارند. اما سوبار سازنده این پیشرانه، تضمین می‌کند که تا 380 اسب بخار را می‌توان بدون تغییر در موتور از آن استخراج کرد.

حتی سیستم تزریق واترمتانول هم که موجب کاهش حرارت سیال ورودی و اختلاط بهتر مولکول‌های هوا و سوخت می‌شود هم در این خودرو به‌کارگیری نشده است. در حال حاضر توربو شارژر می‌تواند برای پیشرانه باکسر این خودرو 8 psi فشار تولید کند تا قدرت پیشرانه به 305 اسب بخار  در 7 هزار دور برسد. گشتاور هم به مدد دنده فلایویل استاندارد سنگین وزن موتور، با رسیدن به مرز 6 هزارو 400 دور بر دقیقه، تا 317 نیوتن‌متر بالا می‌آید. اما این همه ماجرا نیست زیرا ECU هم به کمک یک چیپ تیونینگ با برنامه‌ای جدید پیشرانه را مدیریت می‌کند.

اگر مثل نگارنده قبلا جی‌تی86 استاندارد را رانده باشید، می‌توانید به راحتی تفاوت فاحش بین نمونه توربو با مدل استاندارد را احساس کنید. دور موتور بسیار سریع بالا می‌رود و در نتیجه مجبور هستید با استفاده از شیفتر‌های پشت فرمان قبل از رسیدن موتور به منطقه کات‌آف، دنده را شیفت کنید. البته گرد و خاک جی‌تی86 توربو ما زمانی آغاز می‌شود که دور موتور به عدد 3 هزار درو بر دقیقه رسیده باشد زیرا در این دور است که توربوشارژر وارد مدار سوخت‌رسانی می‌شود. در روز تست یکی از خیابان‌های نوساز کرج را انتخاب کردیم که هنوز افتتاح نشده است و خوشبختانه هیچ خودرو و یا فردی در آن حضور نداشت.

بررسی اولین تویوتا GT86 توربو شده در ایران

شتاب خودرو واقعا در خور توجه بود و توانستیم در فاصله‌ای نه چندان بلند به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنیم. البته به دلیل افزایش قدرت موتور دیگر ترمزهای جی‌تی86 توانایی گذشته را ندارند و به همین دلیل برای متوقف کردن این سوپر تویوتا باید از دنده‌های معکوس هم استفاده کرد. هر چند تیونر خودرو اعلام کرد در آینده ترمزها نیز ارتقا خواهند یافت. کامیار بهبهانی در مورد این پروژه می‌گوید: «بسیاری از خودروهایی که مجهز به سیستم توربو شارژر می‌شوند، با مشکل افزایش دمای موتور روبه‌رو هستند. اما خوشبختانه خودتان ملاحظه کردید که آمپر آب دقیقا به اندازه یک جی‌تی86 استاندارد بالا می‌آید. از طرفی با اینکه ECU این خودرو چیپ شده است، همه ادوات برقی درست مثل روز اول کار می‌کنند.»

بهبهانی در پایان گفت این خودرو اولین جی‌تی86 توربوی ایران است که در خیابان‌ها تردد می‌کند. در تست‌هایی که تا به حال داشتیم توانستیم با جنسیس‌کوپه و برخی خودروهای دیگر رقابتی موفق داشته باشیم و به همین دلیل از حاصل کار بسیار راضی هستیم. البته دوستان هم در حال  ست‌آپ نمونه‌های دیگری هستند که امیدوارم به زودی به اتمام برسد. فقط در پایان می‌خواهم از همسرم تشکر کنم چون تا اتمام این پروژه بخشی از خانه را بدل به تعمیرگاه کرده بودیم!
انتشار یافته: 4
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
13:08 - 1394/09/29
با سلام وخسته نباشيد
يه سوال داشتم الان قدرت اين خودرو از 197به 305 اسب بخار رسيده ؟ اگر رسيده كه خيلي عالي من خودم تويوتا gt86 دارم واگه بخوام اين كارو انجام بدم چقدر هزينش ميشه ؟
Iran, Islamic Republic of
02:18 - 1396/02/10
سلام درود برشما واقعا ای ول دارید
میخاستم بپرسم چجوری میتونم اقای بهبهانی رو ملاقات کنم
؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
14:18 - 1396/10/29
سلام خسته نباشید میخواستم ببین جی تی رو تا چقدر میشه تقویت میشه
و اینک میشه ۶سیلندر کرد جی تی رو
Iran, Islamic Republic of
22:29 - 1397/12/20
تیتانیم فقط 150 درجه ذوبش از فولاد بیشتره و دلیل اصلیش خودرگی ناچیز هست . و به خاطر این از استیل بهتره چون هم وزن کمتر داره و هم مقاومت بالا
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج